Najpopularniejsze

Misselling – czym jest i jak się przed nim chronić?

Nieuczciwe praktyki sprzedawców i przedsiębiorców to problem, który w ostatnich latach zmalał dzięki nowelizacji i zmian w prawie. Dostosowanie ustawy do współczesnych problemów konsumentów zmniejsza liczbę oszustw, jednak nie minimalizuje jej do zera. Wciąż istnieje ryzyko, że to akurat my padniemy ofiarami oszustwa. Należy zatem zachować wszelkie środki ostrożności podczas podpisywania jakichkolwiek dokumentów.

Co kryje się pod tym pojęciem?

Misselling w języku angielskim oznacza dosłownie „chybiona sprzedaż”. Zjawisko to polega na sprzedaży produktu lub usługi, które nie są zgodne z oczekiwaniami klienta lub w ogóle mu niepotrzebne. Najwięcej takich praktyk pojawia się w przypadku firm pożyczkowych i ubezpieczalni, choć równie dobrze dotyczyć może ukrycia wad produktu wystawionego na aukcji lub reklamy, która nie mówi prawdy o produkcie. Do działań tych należy także sprzedaż przedmiotów i usług, które swym działaniem nie rozwiążą problemu klienta, ale są przedstawione w sposób, który wprowadzając go w błąd, nakłoni go do skorzystania z oferty.

Skuteczna ochrona przed missellingiem nie jest trudna

Ostrożność i rozsądek powinny towarzyszyć każdej transakcji. Przed zdecydowaniem się na usługi konkretnej firmy pożyczkowej należy upewnić się co do jej uczciwości. Przed podpisaniem jakiegokolwiek dokumentu należy uważnie zapoznać się z treścią, a wszystkie wątpliwości wyjaśnić. Pytaj, jeśli nie jesteś czegoś pewien. Sprzedawca produktów i usług jest zobowiązany do przedstawienia wszystkich szczegółów oferty. Nie może ukrywać dodatkowych kosztów, ani proponować rozwiązań, które do nich należą i są dla klienta zbędne.

Sytuacja w Polsce poprawiła się w momencie wprowadzenia zmian w Ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Choć nowelizacja nie jest jeszcze sprecyzowana w taki sposób, aby misselling nie występował w ogóle, to określa jaśniej kompetencje Biura Ochrony Praw Konkurencji i Konsumentów, do którego zgłosić można wszystkie nieprawidłowości w transakcjach ze sprzedawcami i przedsiębiorcami.